/Files/images/SAM_0937.JPG

Перші кроки

Всеукраїнського проекту

" Батьки - найкращі реабілітологи особливої дитини"

Кожна дитина – особлива. Але все ж є діти, про яких говорять «особливі» не для того, щоб підкреслити унікальність здібностей, а задля того, щоб відмітити ті особливі потреби, які відрізняють їх від інших дітей.

Незалежно від стану здоров’я, наявності фізичного та інтелектуального порушення, кожна дитина має право на повноцінне життя, освіту, якість якої не відрізняється від якості освіти решти дітей.

Важливим показником розвитку суспільства є гуманне, турботливе й милосердне ставлення до дітей із особливими потребами.

Підприємством громадської організації інвалідів «Літопис» впроваджується проект «Батьки – найкращі реабілітологи особливої дитини» З цією метою заплановано проведення Всеукраїнського семінару «Сімейний супровід дітей з порушеннями опорно – рухового апарату в умовах інклюзивної форми навчання» в Миколаївській області.

За сприянням відділу освіти Новобузької РДА, районного методичного кабінету та управління соціального захисту населення Новобузької РДА в м. Новому Бузі семінар відбувся 22 серпня 2014 р. на базі Центру соціальної реабілітації дітей - інвалідів Новобузького району.

До участі у роботі семінару були запрошені батьки дітей з інвалідністю, практичні психологи Новобузьких ЗОШ № 4, ЗОШ № 7, гімназії, Софіївської ЗОШ, вчителі індивідуального навчання, вихователі ДНЗ, в яких виховуються діти з особливими потребами. Відвідали Всеукраїнський семінар практичні психологи, соціальні педагоги та вчителі – дефектологи Баштанського району.

Всього у семінарі взяли участь 25 осіб.

До заходу були залучені тренери з м. Києва: доцент кафедри ортопедагогіки та реабілітології, кандидат педагогічних наук Національного педагогічного університету ім.. М.П. Драгоманова Хворова А.М. та викладач кафедри ортопедагогіки та реабілітології Вознюк Л.М.

Тренери презентували книги – зошити – тренажери «Графо – моторні навики» для дітей з порушеннями опоно – рухового апарату, провели ігрову терапію, музикальну гімнастику та подискутували на тему «Батьківська компетентність: що це?».

Учасники семінару зазначили важливість даного заходу та висловили сподівання про подальшу реалізацію такого важливого проекту.

НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Законодавчого визнання право на здобуття освіти громадянами України, зокрема і дітьми з обмеженими функціональними можливостями, набуло важливого значення у чинному законодавстві, яке гарантує право на освіту без дискримінації і на основі рівності можливостей, забезпечуючи інклюзивну освіту на всіх рівнях навчання.

Правовою основою захисту прав дітей з обмеженими можливостями в освіті та впровадження інклюзивного навчання є ціла низка законів та нормативно-правових актів, а саме:

1. Закони України та документи, прийняті Верховною радою України:

- Закон України «Про охорону дитинства» від 26 січня 2001р. № 2402–3 (ст..10,32);

- Закон України «Про освіту» (введений в дію Постановою Верховної Ради України від 24 червня 1991 р., №1144 –12 із змінами та доповненнями);

- Закон України «Про внесення змін до статті 177 Сімейного кодексу України і статті 32 Цивільного кодексу України» від 02 червня 2005р., №2620–ІY;

- Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про охорону дитинства» від 11 січня 2005 р.,№2304–ІY;

- Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 р., №875-ХІІ;

- Закон України «Про реабілітацію інвалідів в Україні» від 06.10.2005 р., № 2961-IV;

2. Укази Президента України:

- «Про першочергові заходи щодо захисту прав дітей» та «Про проведення у 2006 році Року захисту прав дитини» від 11 липня 2005 р., №1068;

- «Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні» від 20.03.2008 № 244;

- «Про додаткові невідкладні заходи щодо створення сприятливих умов для життєдіяльності осіб з обмеженими фізичними можливостями» від 18.12.2007 № 1228.

3. Постанови Кабінету Міністрів України:

- «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» від 15.08.2011 № 872;

- «Про затвердження плану заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших мобільних груп населення на 2009 -2015 роки «Безбар‘єрна Україна» від 29.072009 № 784.

4. Розпорядження Кабінету Міністрів України:

- «Про затвердження Плану заходів щодо запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року» від 03.12.2009 № 1482-р;

5. Накази Міністерства освіти і науки України:

- «Про затвердження Плану дій щодо запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на 2009 – 2012 роки» від 11.09.09 № 855;

- «Про заходи МОН на виконання завдань, визначених розпорядженням КМУ від 3 грудня 2009 року № 1482-р «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період 2012 року» від 21.12.2009 № 1153;

- «Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими потребами у загальноосвітніх навчальних закладах» від 09.12.2010 № 1224;

- «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивної освіти» від 01.10.2010 № 912;

- «про виконання рішення колегії від 01.03.2013 (протокол 2/3-2) про впровадження інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах: реалії та перспективи» від 01.03.2013 № 302

6. Листи Міністерства освіти і науки України:

- «Про організацію психологічного та соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання» від 26.07.2012 № 1/9-529 ;

- «Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання» від 02.01.2013 № 1/9-1;

- «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» від 18.05.2012 № 1/9-384;

- «Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивним навчанням» від 28.09.2012 № 1/9-69.

Впроваджуємо інклюзивну освіту

Концепція інклюзивної освіти відображає одну з головних демократичних ідей – усі діти є цінними й активними членами суспільства.

Основним завданням педагогічного процесу в контексті інклюзивної освіти має стати створення особливої емоційно – когнітивної (пізнавальної) установки щодо «особливої дитини», а саме в освітньому закладі має домінувати не жаль до такої дитини, а турбота, емпатійність, чуйність і тактовна взаємодія, з одного боку, а з іншого – ставлення до неї як до рівноправного члена колективу. В інклюзивних класах наголос робиться в першу чергу на розвиток сильних якостей та талантів дітей, а не на їхніх фізичних та розумових проблемах.

Взаємодія з іншими дітьми сприяє фізичному, мовному, соціальному та емоційному розвитку дітей з особливими потребами. При цьому діти з типовим розвитком демонструють відповідні моделі поведінки дітям з особливими потребами і мотивують їх до цілеспрямованого використання нових знань і вмінь. Вони вчаться співчувати та природно сприймати дітей з особливими потребами. Діти з особливими потребами спілкуючись з іншими дітьми матимуть можливість налагодити дружні стосунки зі здоровими однолітками, брати участь у громадському житті школи, класу.

Тож як ми бачимо, навчання в інклюзивних навчальних класах буде корисним, як для дітей з особливими потребами, так і для дітей з типовим рівнем розвитку та членів родини.

Вона стає доступною для дітей, які потребують підтримки. Тому, що рівний доступ до якісної освіти та навчання за місцем проживання в умовах загальноосвітнього закладу – це право всіх дітей.

Новобузький район також не стоїть осторонь по впровадженню інклюзивної освіти.

В 2013- 2014 навчальному році в Новобузькій ЗОШ І-ІІ ступенів № 9 впроваджено інклюзивне навчання для учениці 6 класу Літвінчук Альони Сергіївни. Дитина – інвалід (діагноз – ДЦП) не тільки відвідує уроки, загальношкільні свята, виховні заходи, а й займається гуртковою роботою. Альона постійний учасник шкільних конкурсів.

/Files/images/інклюзія.jpg

ПОРАДИ БАТЬКАМ,

ЯКІ МАЮТЬ ДІТЕЙ

ІЗ ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

- Якщо виявиться, що ваша дитина має вади, то перш за все не можна впадати в паніку та розпач. Це нелегко, але треба робити все, щоб цього уникнути.

- В жодному випадку не треба шукати чиєїсь провини, особливо не звинувачувати шлюбного партнера чи його родину.

- Не можна ставити собі запитання: «Чому це сталося з нами, а не, наприклад, з іншої сім’єю».

- Від самого початку потрібно підтримувати контакт з лікарями-спеціалістами.

- Дуже важлива реабілітація дитини. Лікарський догляд та реабілітаційні заходи повинні проводитись постійно і систематично.

- Ви повинні працювати над усвідомленням того, що дитина, незважаючи на свою ваду, є людиною в повному сенсі цього слова.

- Намагайтесь багато ходити з дитиною – це не тільки рухова реабілітація, прогулянки приносять дитині багато різних вражень та стимулів.

- Громадське життя дасть вам і вашій дитині можливість брати участь у різних заходах і забавах.

- Пам’ятайте, що дитина збагачує вас і обдаровує. І ви зрозумієте, що якби не вона, ви були б цілком іншими людьми.

ПОРАДИ ПЕДАГОГАМ,

ЯКІ ПРАЦЮЮТЬ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТІНМИ ПОТРЕБАМИ

1. Батьки мають право володіти усією інформацією, що стосується їхньої дитини, і обов’язок фахівця – надавати таку інформацію.

2. Інформацію треба подавати батькам зрозумілою мовою, доступно.

3. Завдання педагогів – не просто дати інформацію, а й бути готовими роз’яснити її, дати відповіді на запитання, якщо потрібно, ще раз повернутися до конкретної теми на запит батьків.

4. Інформацію треба подавати в коректній, етично-відповідній формі, інформація не повинна бути знецінювальною чи такою, що принижують гідність дитини.

5. Педагоги мають усвідомлювати, що інформація не може бути засвоєна відразу, а тому мають бути готові її повторювати, а також використовувати різні формати її подання – під час індивідуальної розмови в усній формі, письмовій (висновки, рекомендації), книжки, відео матеріали, групові лекції, семінари, Інтернет-ресурси.

6. Інформація повинна бути достовірною і відповідати науково доведеним фактам. У разі сумніву чи недослідженості якогось питання важливо повідомити батьків про це..

7. Педагоги повинні також усвідомлювати, що батьки сприймають інформацію дещо іншим, «емоційним» каналом зв’язку, а тому бути чутливими до того, що ті ж факти, які вони можуть сприймати одним способом, батьки можуть сприймати зовсім по іншому. Тому фахівцям важливо бути особливо тактовними, коли представляють інформацію, намагатися не просто подавати інформацію, а й бути чутливими до того, як її сприймають батьки.

Інклюзивне навчання

Українська система освіти надає батькам дітей з особливими потребами можливість вибору різних форм навчання - навчання у спеціальному інтернаті, навчально – реабілітаційному центрі, навчання за індивідуальною формою, у формі екстернату тощо.

Нині в педагогічній громадськості чи не найбільше обговорюють проблеми інтеграції дітей із порушеннями психофізичного розвитку в єдиній освітній системі - загальноосвітній школі. З метою реалізації основних положень Концепції ООН про права дитини, Всесвітньої декларації про збереження, захист і розвиток дітей, національних програм із соціально – педагогічної підтримки дітей з особливими потребами та їхніх батьків, в Україні почався процес впровадження інклюзивного навчання .

Інклюзія – процес реального включення інвалідів до активного суспільного життя. Це гнучка, індивідуалізована система навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку в умовах масової загальноосвітньої школи за місцем проживання.

Основні завдання інклюзивної освіти:

  • удосконалення нормативно – правового, науково – методичного, фінансово – економічного забезпечення, орієнтованого на впровадження інклюзивного навчання;
  • запровадження інноваційних освітніх технологій у контексті форм інклюзивного підходу та моделей надання спеціальних освітніх послуг для дітей з особливими освітніми потребами, зокрема з інвалідністю;
  • формування освітньо – розвивального середовища для дітей з особливими освітніми потребами шляхом забезпечення психолого – педагогічного, медико – соціального супроводу;
  • упровадження інклюзивної моделі навчання в загальноосвітніх навчальних закладах з урахуванням потреби суспільства;
  • залучення батьків дітей з особливими освітніми потребами до участі в навчально – реабілітаційному процесі з метою підвищення його ефективності.
Кiлькiсть переглядiв: 1772

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.